DG TAXUD lansează o platformă de e-learning pentru profesioniștii din domeniul fiscal și vamal
Direcția Generală Impozitare și Uniune Vamală (DG TAXUD) a Comisiei Europene a lansat, la începutul lunii mai, o nouă platformă de e-learning
pentru profesioniștii din domeniul fiscal și vamal. Scopul acestei platforme este de a crea cunoștințe de specialitate comune și de a îmbunătății competențele profesionale ale operatorilor economici din UE și ale reprezentanților lor vamali. Aceasta va furniza utilizatorilor pregătire profesională în domeniul fiscal și vamal și posibilități de dezvoltare profesională a personalului pentru a garanta un avantaj competitiv în materie de performanță în întreaga UE. Printre beneficiile principale ale acesteia se numără crearea unui set de competențe comune pentru abordarea unor probleme comune (de exemplu: frauda fiscală, evaziunea fiscală și evitarea obligațiilor fiscale) și diverse formate de pregătire profesională. Platforma pune la dispoziția utilizatorilor și un forum în care se pot discuta, consolida și disemina cunoștințe din domeniul fiscal și vamal.
Parlamentul European solicită o reformă a politicii UE privind practicile fiscale dăunătoare
Europarlamentarul Aurore Lalucq a publicat, la 3 mai, proiectul său de raport referitor la „reforma politicii UE privind practicile fiscale dăunătoare (inclusiv reforma Grupului de lucru privind Codul de Conduită în domeniul impozitării întreprinderilor)”. Raportul evidențiază că practicile fiscale dăunătoare s-au schimbat în ultimele decenii și, prin urmare, Codul de Conduită în domeniul impozitării întreprinderilor ar trebui să dispună de instrumentele necesare pentru a evalua consecințele dăunătoare ale sistemelor fiscale. Raportul subliniază și că înmulțirea numărului de scandaluri fiscale (de exemplu: LuxLeaks, Panama Papers, Paradise Papers etc.), în care sunt implicate multinaționale și persoane cu disponibilități financiare ridicate, relevă amploarea acestor fenomene și, totodată, necesitatea de a găsi soluții definitive pentru a le atenua. Documentul susține pilonul II al reformei propuse la nivelul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și propunerea recentă a SUA privind o rată minimă de impozitare globală de 21%. În raport se solicită Comisiei să ia în considerare elaborarea unui plan care să asigure implementarea rapidă a ambilor piloni ai reformei discutate la nivelul OCDE, inclusiv prin valorificarea negocierilor privind pilonul II pentru a redefini practicile dăunătoare și modul de monitorizare a acestora în cadrul unui Cod de Conduită actualizat.
Coreper a aprobat programul Fiscalis pentru perioada 2021-2027
Reprezentanții permanenți adjuncți ai fiecărui stat membru UE (Coreper I) au aprobat, la 5 mai, programul Fiscalis pentru perioada 2021-2027. Obiectivul programului este de a consolida cooperarea între autoritățile fiscale ale statelor membre UE. Programul se va aplica retroactiv, de la 1 ianuarie 2021, și va fi implementat prin acte de punere în aplicare care urmează a fi adoptate de Comisia Europeană. Consiliul UE, care ar trebui să adopte în mod oficial textul programului, a recunoscut că este necesar un dialog anual cu Parlamentul și Comisia privind programul Fiscalis.
Propunerea SUA privind rata minimă de impozitare globală necesită ajustări
În cadrul unui eveniment organizat miercuri, 5 mai, de Oxford University Centre for Business Taxation, Pascal Saint-Amans (directorul Centrului pentru Politică Fiscală și Administrație din cadrul OCDE) a declarat că un acord privind pilonul II al reformei fiscale internaționale ar trebui să includă o formă de excludere a veniturilor obținute din activități importante în cadrul unei jurisdicții. O astfel de excludere a fost deja inclusă în propunerea OCDE privind Pilonul II pentru a concentra impozitul minim doar asupra veniturilor excedentare legate de activele necorporale pe care multinaționalele le pot transfera relativ ușor în jurisdicții cu taxe reduse, pentru a evita plata impozitelor. Achim Pross (directorul diviziei de cooperare internațională și administrare fiscală din cadrul OCDE) a explicat că, deși propunerea SUA privind rata minimă de impozitare globală de 21% nu include o astfel de excludere, OCDE continuă să lucreze la acest aspect, deoarece va fi necesar pentru a se obține un acord internațional. În cadrul aceluiași eveniment, Mike Williams (directorul departamentului afaceri și impozitare internațională în cadrul Trezoreriei Majestății Sale) a explicat că Regatul Unit este interesat în primul rând de abordarea provocărilor fiscale legate de digitalizarea economiei și de alocarea drepturilor de impozitare conform pilonului I al reformei. El a precizat că Regatul Unit este de acord cu propunerea SUA privind impozitarea celor mai mari 100 de multinaționale din lume, cu condiția ca printre acestea să se numere și marile companii digitale, și că Regatul Unit este pregătit să accepte pilonul II ca parte a unui pachet de reformă fiscală internațională.