Spania își prezintă prioritățile pentru președinția rotativă a Consiliului
Joi, 15 iunie, președinția spaniolă a Consiliului UE, care va începe la 1 iulie și se va desfășura până la finalul lui 2023, și-a lansat joi site-ul și și-a prezentat prioritățile care vor fi puse în aplicare în baza a cinci linii directoare:
– reindustrializarea Europei și garantarea autonomiei strategice deschise a acesteia; – adaptarea și tranziția digitală și ecologică; – gestionarea urgenței climatice și de mediu; – consolidarea pilonului social, creșterea nivelului de justiție socială și economică; și – consolidarea unității europene. În domeniul fiscal, președinția spaniolă „va promova stabilirea unor standarde minime și comune pentru impozitarea întreprinderilor în toate statele membre și va lupta împotriva evaziunii fiscale comise de multinaționale”.
Propunerea FASTER va fi emisă la 19 iunie
Luni, 19 iunie, Comisia Europeană va prezenta propunerea sa pentru proceduri mai rapide și mai sigure privind reținerea la sursă a impozitelor în UE (FASTER). Propunerea a fost inițial programată pentru 28 iunie, dar similar altor propuneri fiscale, a fost eliminată de pe agenda indicativă a Comisiei. Problemele pe care Comisia își propune să le trateze prin această inițiativă sunt procedurile deosebit de împovărătoare de rambursare a impozitului reținut la sursă pentru investitorii transfrontalieri din UE și, totodată, riscurile pe care acestea le implică în materie de abuzuri fiscale, așa cum a demonstrat scandalul „Cum-Ex”. Informațiile obținute de Tax Notes sugerează că propunerea va permite statelor membre să aleagă între un sistem de scutire la sursă și un sistem rapid de rambursare cu un interval de timp stabilit. Statele membre vor putea decide ce sistem să utilizeze, atât timp cât implementează unul, și sunt libere să aleagă dacă doresc că externalizeze sarcinile către un agent. Totodată, statele membre se vor putea baza pe un certificat digital propus privind reședința fiscală pentru a confirma reședința fiscală a contribuabililor UE sau o dovadă a reședinței de la o țară din afara UE. Pentru a beneficia de scutirea la sursă sau rambursarea rapidă, investitorii vor trebui să încheie contracte cu „intermediari financiari certificați” incluși într-un registru național pe care statele membre vor trebui să-l înființeze.
Apar primele diferențe de opinie privind pachetul ViDA
Vineri, 16 iunie, miniștrii de finanțe ai UE au discutat pachetul legislativ TVA în era digitală prezentat în decembrie 2022 în timpul unei sesiuni publice a ședinței Ecofin. Miniștrii au fost invitați să-și exprime opiniile referitor la următoarele trei întrebări: -Există o necesitate de a trata fragmentarea pieței interne și de a furniza un cadru de raportare consecvent bazat pe facturarea electronică pentru tranzacțiile intra-europene și cele naționale?; – Platformele ar trebui să aibă un rol îmbunătățit în colectarea TVA în sectorul serviciilor de cazare pe termen scurt și cel al transportului de pasageri pentru a furniza mai multă simplitate, o mai bună conformitate și condiții de concurență echitabile?; – Conceptul ghișeului unic și mecanismul de taxare inversă ar trebui îmbunătățite pentru a depăși necesitatea unor înregistrări multiple în scopuri de TVA pentru întreprinderile care operează în piața internă? La nivel general, miniștrii au recunoscut că este nevoie de un cadru unic coerent și armonizat pentru facturarea electronică pentru tranzacțiile intra-europene, dar au subliniat importanța menținerii sistemelor de facturare electronică eficiente existente la nivel național precum și necesitatea de a lua în considerare impactul pe care acesta îl va avea asupra contribuabililor. Alocarea unui timp suficient pentru ca autoritățile fiscale să implementeze noile norme și acordarea unei atenții speciale față de protejarea datelor au reprezentat subiecte des invocate în timpul dezbaterii. Propunerea din partea Comisiei privind sectoarele de servicii de cazare pe termen scurt și transportul de pasageri a atras deopotrivă unele critici și preocupări, în special referitor la impactul negativ asupra industriei turismului. Spania a declarat că va continua să lucreze pe aceste teme, cu scopul de a încheia un acord înainte de sfârșitul mandatului său de șase luni la președinția Consiliului UE.
Consultarea Comisiei Europene privind introducerea obligațiilor de raportare aferente CBAM
Comisia Europeană a deschis marți, 13 iunie, o consultare publică referitoare la viitoarea sa reglementare de implementare care detaliază obligațiile de raportare care vor fi impuse importatorilor în baza Mecanismului de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM). Mecanismul va intra în vigoare la 1 octombrie și se va afla în etapa tranzitorie până la 31 decembrie 2025. În această perioadă, companiile vor trebui să declare emisiile conținute de importurile lor acoperite de CBAM. Reglementarea de implementare nu furnizează doar o metodologie pentru calcularea emisiilor generate de producerea unui produs dat, ci și detalii privind informațiile care trebuie puse la dispoziție de operatorii economici. Printre altele, dispozițiile de raportare pentru importatorii UE ar include cantitatea și tipurile de bunuri importate, precum și țara lor de origine, procesele de producție, emisiile directe și indirecte specifice. Părțile interesate pot trimite comentarii la Comisia Europeană până la 11 iulie 2023.
Plenul Parlamentului European adoptă raportul privind Pandora Papers
Joi, 15 iunie, plenul Parlamentului European a adoptat o versiune modificată a raportului redactat de eurodeputatul Niels Fuglsang (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Danemarca) care stabilește recomandări pe baza lecțiilor învățate din investigația Pandora Papers și alte scurgeri de date similare. Raportul face o serie de recomandări cu privire la protejarea jurnaliștilor și raportorilor de nereguli, reducerea conflictelor de interese, reglementarea îmbunătățită a intermediarilor, îmbunătățirea raportării și partajării informațiilor, tratarea mai eficientă a practicilor care pot afecta negativ colectarea impozitelor, cum ar fi prin utilizarea criptoactivelor, a pașapoartelor de aur, a companiilor fictive sau a anumitor tranzacții cu proprietăți imobiliare. Totodată, raportul vizează regimurile fiscale proiectate pentru a atrage cetățenii străini și nomazii digitali și face apel la analizarea acestora. O versiune europeană a sistemului din Regatul Unit al Marii Britanii pentru investigarea averilor nejustificate ar trebui, de asemenea, să fie luată în considerare, precizează raportul. Textul final poate fi consultat aici.
Misiunea FISC în Regatul Unit al Marii Britanii
Eurodeputații subcomisiei FISC a Parlamentului European vor călători la Londra în perioada 19-20 iunie 2023 pentru a se întâlni cu decidenți politici și părți interesate cu scopul de a discuta evoluțiile din domeniul fiscalității internaționale și relația dintre UE și Regatul Unit al Marii Britanii în acest domeniu. Potrivit proiectului de program, delegația, condusă de președintele subcomisiei FISC, eurodeputatul Paul Tang, se va întâlni cu membri ai Comisiei pentru finanțe publice, Comitetului de trezorerie și Grupului parlamentar al tuturor partidelor pentru anticorupție și impozitare responsabilă din Camera Comunelor, precum și cu ministrul Trezoreriei Regatului Unit al Marii Britanii, baroneasa Joanna Penn, și părți interesate din societatea civilă, asociații profesionale și mediul academic. Discuțiile se vor concentra pe implementarea reformei fiscale internaționale OCDE/G20, eforturile Regatului Unit al Marii Britanii de combatere a evaziunii fiscale și a evitării obligațiilor fiscale, precum și rolul intermediarilor în combaterea acestor fenomene. Mai mult, discuțiile vor include și politicile fiscale din Regatul Unit al Marii Britanii post-Brexit și impactul asupra UE, cooperarea administrativă, normele privind transparența și viitorul impozitelor privind serviciile financiare, se arată într-un comunicat de presă.
OCDE lansează inițiativa de suport inter pares pentru țările aflate în dezvoltare cu privire la implementarea soluției pe doi piloni a OCDE
Marți, 13 iunie, Rețeaua de partajare a informațiilor privind soluția pe doi piloni a Forumului pentru administrație fiscală din cadrul OCDE a susținut prima ședință virtuală din ceea ce va constitui o serie de evenimente de partajare intre-pares a informațiilor, în cadrul cărora experți din administrații fiscale aferente jurisdicțiilor aflate în faza incipientă de implementare vor furniza o consiliere practică de nivel înalt și vor partaja lecții învățate referitor la aspectele administrative și de implementare a soluției pe doi piloni. Prima întâlnire, care a reunit peste 250 de delegații din peste 70 de țări și jurisdicții, a analizat modul în care oficialii lucrează la nivel de politică, operațiuni și tehnologie în scopul de a se pregăti pentru și a implementa schimbările necesare, a transmis OCDE într-un comunicat de presă. Pe parcursul anului urmează să aibă loc alte întâlniri. Noua rețea de partajare a informațiilor privind soluția pe doi piloni va completa strategia mai amplă a OCDE pentru sprijinirea țărilor aflate în dezvoltare în procesul de implementare a Pilonului I și Pilonului II printr-un program multidimensional incluzând instruire, îndrumare și misiuni aplicate, a explicat OCDE.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
Sursă foto: European Tax Adviser Federation – ETAF